Verhuizen naar een nieuw appartement of huurhuis kan u veel hoofdpijn bezorgen. U moet op veel dingen letten; zoals de aansluitingen van nutsvoorzieningen zoals gas, elektriciteit, water en afval. In dit artikel beschrijven we waar u rekening mee moet houden.
Ten eerste is het verstandig uw huurovereenkomst goed te bekijken om te ontdekken welke kosten en aansluitingen al opgenomen zijn in de huurprijs en welke niet. Bij veel huurcontracten zijn enkele aansluitingen al in de huurprijs opgenomen.
Het is dus goed te weten wat al geregeld en betaald wordt, en wat u als huurder zelf moet regelen en/of betalen.
Als u een huis in Nederland betrekt moet u mogelijk de aansluitingen zelf regelen. Bedrijven als Easynuts en Partner Pete zijn geweldige services die u, indien nodig in het Engels, helpen en adviseren over het aansluiten van de benodigde diensten. Ook doen zij u een strakke aanbieding.
We bespreken hieronder drie soorten aansluitingen en betalingen voor Nederlandse nutsvoorzieningen.
U kunt kiezen uit een ruim aanbod aanbieders en diensten. Energie is een concurrerende en liberale markt. Bent u milieubewust? Dan kunt u voor een groene optie kiezen. Dit wordt geproduceerd uit milieuvriendelijke bronnen zoals wind, zon, water en biomassa.
Vanwege de verschillende keuzemogelijkheden is het verstandig prijzen, energiebronnen (groen of traditioneel) en contracttypen met elkaar te vergelijken..
Wilt u handig vergelijken? Bekijk dan deze lijst van de belangrijkste Nederlandse energieleveranciers.
Op Energievergelijken.nl en Pricewise.nl kunt u aanbod en prijzen van verschillende aanbieders naast elkaar zetten. Op consuWijzer, een door de overheid ondersteund initiatief ter ondersteuning van de consument, wordt geadviseerd om te vergelijken via meerdere prijsvergelijkingssites zodat u een goed overzicht heeft van alle beschikbare aanbieders.
Wanneer u de beslissing genomen heeft, kunt u gemakkelijk telefonisch een contract afsluiten. U heeft uw paspoort, identiteitsbewijs, een bewijs van ingezetenschap in de gemeente en een bankafschrift nodig.
Na het selecteren van de energieleverancier, staat u in contact met twee bedrijven: een netwerkbeheerder en de energieleverancier. De netwerkbeheerder verzorgt de meters.
Om er zeker van te zijn dat u alleen het door u gebruikte aandeel betaald, geeft u wanneer u de energieleverancier gekozen heeft de meterstanden door. Dan gaat uw contract met die meterstanden in. Vergeet u deze door te geven, dan maakt de energieleverancier een schatting die hoger uit kan vallen en u dus meer kost.
Op het Nederlandse stroomnet wordt standaard Europese 220v (50 Hz) spanning aangeboden. Britse, Amerikaanse en andere buitenlandse apparaten vereisen een adapter. Deze zijn in veel winkels en webshops te verkrijgen.
Bij een stroomstoring, kunt u 24/7 gratis bellen naar het nationale nummer 0800 – 9009. Met deze oproep brengt u uw netwerkbeheerder op de hoogte. Als de storing beperkt is tot uw woning en niet eenvoudig kan worden opgelost, dient u contact op te nemen met uw energieleverancier.
Waterbetalingen zijn opgesplitst in twee delen: een gebruiksvergoeding en een lokale belasting voor rioolgebruik, onderhoud en andere diensten. Elke aanbieder voor water heeft een eigen regio. U kunt de aanbieder niet kiezen. Op vewin.nl kunt u de aanbieder in uw regio vinden.
Nederlands leidingwater behoort tot het veiligste drinkwater ter wereld. Het wordt voortdurend getest en effectieve zuiveringsmethodes worden gebruikt om de waterkwaliteit te waarborgen.
De gemeente verzorgt het ophalen en verwerken van afval. Aan u wordt een bedrag berekend naar de grootte van uw gezin. De gemeente voorziet u van een kalender met daarop informatie over wanneer het afval opgehaald wordt.
Huishoudelijk vuil kan, afhankelijk van in welke gemeente of wijk u woont, aangeboden worden in vuiniszakken ( in de supermarkt te verkrijgen), rolcontainers die door de gemeente geleverd worden of in ondergrondse containers die op het trottoir te vinden zijn.
Afval dat niet op de reguliere methode aangeboden kan of mag worden, kunt u bij de milieustraat aanbieden of u kunt bij de gemeente regelen dat het opgehaald wordt.
Voor gas en elektriciteit zijn twee afzonderlijke betalingen nodig: één voor de leverancier en één voor gebruik van het netwerk. De betalingen worden meestal gecombineerd in één factuur, maar sommige aanbieders sturen twee afzonderlijke facturen.
Voor water betaalt u maandelijks of driemaandelijks, afhankelijk van uw aanbieder.
Betalingen kunnen worden geregeld via automatische incasso of u kunt de bedragen overmaken.
Voor gas, water en elektriciteit wordt om een jaarlijkse meterstand gevraagd. U krijgt hiervan bericht.
Wij hopen u met deze informatie snel op weg te helpen met het aansluiten van gas, water en licht/elektriciteit voor uw huurwoning.
Bent u nog zoekende naar een geschikte huurwoning in Eindhoven, Den Bosch of Tilburg? Bekijk ons aanbod of neem vrijblijvend contact met ons op.